miercuri, 17 iunie 2015

Pe 22 iunie se lanseaza programul START 2015 pentru tineri

Procedura de implementare a Programului pentru
dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare - START  -

1. Obiectivul Programului
Obiectivul „Programului pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare – START”, denumit în continuare Program, îl constituie stimularea înfiinţării de noi microîntreprinderi, îmbunătăţirea performanţelor economice ale celor existente, creşterea potenţialului de accesare a surselor de finanţare şi dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor în scopul implicării acestora în structuri economice private.
Programul urmăreşte:
dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoaşterea şi gestionarea optimă a resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea pieţelor şi de integrarea României în Uniunea Europeană;
sprijinirea demarării şi dezvoltării firmelor nou-înfiinţate (start-up-uri) prin facilitarea     accesului acestora la finanţare;
stimularea înfiinţării de noi microîntreprinderi, precum şi îmbunătăţirea performanţelor economice ale celor existente, prin creşterea potenţialului de accesare a surselor de finanţare;
facilitarea accesului tinerilor la sursele de  finanţare.
Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.
Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis.
Schema se aplică pe întreg teritoriul Romaniei, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

2. Bugetul Programului

2.1 Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2010 este de 6.000.000 lei gestionaţi de Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (AIPPIMM), denumită în continuare Agenţie, pentru organizarea şi desfăşurarea cursurilor de pregătire antreprenorială  UNCTAD EMPRETEC şi acordarea de Alocaţii Financiare Nerambursabile (AFN).
2.2 Programul se va derula în două etape, respectiv:
Etapa I - 400.000 Lei - cursuri de pregătire antreprenorială  UNCTAD EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării IMM, destinate beneficiarilor Programului;
Etapa a II-a - 5.600.000 Lei – finanţarea implementării celor mai bune Planuri de Afaceri prin Alocaţie Financiară Nerambursabilă în limita bugetului alocat.
2.3 În cadrul etapei I a Programului, din bugetul alocat desfăşurării activităţilor specifice se pot suporta următoarele: editare de materiale de promovare şi prezentare, editare/multiplicare de materiale de curs, materiale suport, închiriere de spaţii pentru desfăşurarea cursurilor, transmitere de invitaţii şi alte cheltuieli necesare organizării şi desfăşurării cursurilor (cazarea şi masa cursanţilor).
2.4 Etapa I se va desfăşura în 4 locaţii care vor fi afişate pe site-ul www.aippimm.ro iar costurile participării la prima etapă sunt de 1 000 Lei / participant şi vor fi achitate de către beneficiarii selectaţi pentru etapa I a Programului în maxim 3 zile lucrătoare de la transmiterea înştiinţării de acceptare în Program.
2.5 În cadrul etapei I – Cursuri de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC nu pot participa rude de gradul I, rude de gradul II şi soţ/soţie.
2.6 Absolvenţii primei etape - cursuri de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC care vor depune Planul de Afaceri în etapa a II-a precum şi participanţii la etapa a II-a care au absolvit cursul de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC vor beneficia de 25 de puncte la evaluarea datelor din Formularul de preselecţie prevăzut în anexa 2 la prezenta Procedură
2.7  În cadrul etapei a II-a a Programului se finanţează implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri selectate dintre cele întocmite de beneficiarii programului definiţi conform pct. 3 din prezenta procedura. În etapa a II a se pot înscrie şi solicitanţi care nu au participat la activităţile din prima etapă.

3. Beneficiarii Programului
3.1 Pot beneficia de prevederile Programului: persoanele fizice şi societăţi comerciale (microîntreprinderi) care îndeplinesc cumulativ, la data depunerii Formularului de înscriere în program, următoarele criterii de eligibilitate:
3.1.1.  Pentru persoanele fizice
să fie cetăţeni români;
să aibă vârsta cuprinsă între 18 şi 40 de ani neîmpliniţi;
   să aibă studii medii sau superioare definitivate cu diplomă de Bacalaureat/Licenţă sau Adeverinţă care să ateste finalizarea studiilor.
3.1.2. Pentru societăţi comerciale (microîntreprinderi)
să fie organizate în baza Legii  nr. 31/1990 privind societăţile comerciale cu modificările şi completările ulterioare şi în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei;
să fie microîntreprinderi, conform prevederilor art. 2 şi ale art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din data 6 mai 2003, publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din data de 20 mai 2003 (până la  9 angajaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei) ;
să aibă capital social integral privat;
asociatul sau acţionarul să aibă vârsta cuprinsă între 18 şi 40 de ani neîmpliniţi; numai un singur asociat/acţionar al societăţii comerciale eligibile poate beneficia de acest program, cu o singură societate; în situaţia în care solicitantul nu este acţionar/asociat majoritar, este obligatoriu să fie administratorul numit al societăţii. Este permisă asocierea cu persoane care au mai mult de 40 de ani, dacă procentul părţilor sociale/acţiunilor deţinut de acestea nu este decisiv în luarea deciziilor în cadrul societăţii;
asociatul unic/asociatul/acţionarul este cetăţean român;
asociatul unic/asociatul/acţionarul să aibă cel puţin studii medii definitivate;
să aibă cel mult 2 ani de la autorizare/înregistrare la Registrul Comerţului la data depunerii Formularului de înscriere/Formularului de preselecţie şi să aibă ca obiect de activitate producţia de bunuri materiale şi/sau prestarea de servicii şi/sau comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă;
să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru;
nu sunt în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii;
nu sunt în dificultate, în conformitate cu prevederile "Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate", publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
nu a fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată

3.2 (1) Nu beneficiază de prevederile Programului: activităţile încadrate în următoarele secţiuni conform CAEN Rev 2: H. Transport şi depozitare; J. Informaţii şi comunicaţii; K. Intermedieri financiare şi asigurări; L. Tranzacţii imobiliare; M. Activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice (exceptând codul 7410 Activităţi de design specializat şi codul 7420 Achiziţii foto); N. Activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport (exceptând grupa: 81 – Activităţi de peisagistică şi servicii pentru clădiri) ; O. Administraţie publică şi apărare, asigurări sociale din sistemul public; P. Învăţământ (exceptând grupa 851 Învăţământ preşcolar); Q. Sănătate şi asistenţă socială, precum şi activităţile de instruire şi consultanţă în orice domeniu, şi de producţie, comercializare şi prestări servicii în domenii care prezintă risc pentru societate (alcool, tutun, arme, jocuri de noroc).
(2) De asemenea, sunt excluse de la finanţare :
activităţi de pescuit şi acvacultură, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000;
activităţi legate de producţia primară a produselor agricole aşa cum sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
activităţi de procesare şi marketing ale produselor agricole listate în anexa 1 la Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, în următoarele cazuri:
când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii produselor de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
când ajutorul este condiţionat de a fi parţial sau integral cedat producătorilor primari (fermieri);
activităţi legate de export către state terţe sau state membre, şi anume, ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
ajutoarele destinate utilizării produselor naţionale în detrimentul celor importate;
ajutoarele destinate agenţilor economici care activează în sectorul carbonifer, aşa cum este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui;
ajutoarele pentru achiziţionarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenţilor economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost.
(3) Nu pot beneficia de Alocaţii Financiare Nerambursabile în cadrul Programului operatorii economici care au primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), ajutoare de minimis (fie din surse publice naţionale, fie din surse comunitare) în valoare totală de 200.000 euro, echivalentul în lei.. Operatorii economici care vor depăşi acest prag prin însumarea Alocaţiei Financiare Nerambursabile acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite în ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finanţare numai până la atingerea plafonului de 200.000 euro, echivalentul în lei.

4. Tipurile de ajutor financiar

4.1 Agenţia administrează, gestionează şi derulează direct programele de încurajare şi stimulare a înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, finanţate de la bugetul de stat, la nivel naţional  şi la nivel  local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (denumite în continuare OTIMMC) şi asigură managementul financiar şi/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.

a) Prin Program se finanţează în etapa I -  cursuri de pregătire antreprenorială UNCTAD EMPRETEC România pentru sprijinirea dezvoltării IMM-urilor în domenii de interes pentru dezvoltarea capacităţilor antreprenoriale, în scopul dobândirii cunoştinţelor teoretice şi cu aplicabilitate practică, necesare începerii şi dezvoltării unei afaceri.
b) EMPRETEC este un program internaţional pentru dezvoltarea şi sprijinirea competenţelor antreprenoriale. Programul se desfăşoară sub egida Conferinţei Naţiunilor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare (UNCTAD - Geneva) şi este operaţional în peste 25 de ţări din America Centrală, America Latină, Africa şi Orientul Mijlociu.
Programul UNCTAD/EMPRETEC România îşi propune:
Dezvoltarea competenţelor antreprenoriale şi a capacităţii manageriale;
Sprijin şi consultanţă de calitate pentru creşterea productivităţii şi competitivităţii;
Dezvoltarea metodelor moderne de afaceri;
Încurajarea schimbului de experienţă şi a dezvoltării relaţiilor pe plan local, dar şi la nivel internaţional;
Asistenţă şi sprijin în obţinerea de finanţări.
Produsul de bază oferit participanţilor la program este atelierul de lucru pentru dezvoltarea competenţelor personale antreprenoriale dezvoltat de Universitatea Harvard împreună cu Management Systems International şi McBeer & Co  care se va desfăşura pe parcursul a 9 zile calendaristice.
În vederea implementării primei etape a Programului, serviciile de instruire specifice Programului vor fi efectuate de traineri naţionali certificaţi şi în curs de certificare de către UNCTAD Geneva.
4.3. Agenţia şi OTIMMC responsabile de desfăşurarea celor patru cursuri încheie parteneriate cu instituţii publice şi/sau private, contractează serviciile specifice organizării activităţilor din cadrul etapei I şi  face public pe site-ul www.aippimm.ro locaţiile şi perioada de desfăşurare a cursurilor.

.

4.4. Prin Program se finanţează  în etapa a II-a implementarea celor mai bune Planuri de Afaceri în următoarele condiţii:
a) Schema de finanţare cu credit bancar:
Alocaţie Financiară Nerambursabilă – maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar;
credit bancar – minim 30% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 50.000 lei/beneficiar - acordat de către instituţia de credit parteneră. Instituţia de credit parteneră poate acorda finanţare şi pentru cheltuielile neeligibile aferente proiectului;
b) Schema de finanţare fără credit bancar :
Alocaţie Financiară Nerambursabilă – maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 100.000 Lei/beneficiar
contribuţie proprie – minim 30% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului.
4.5. Conform protocolului de colaborare încheiat de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A.-IFN (FNGCIMM) cu instituţia de credit parteneră, creditul bancar acordat în cadrul acestui Program va fi garantat în proporţie de 80%.
4.6. Obiectul finanţării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din categoriile eligibile:
Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru - inclusiv software-ul aferent, subgrupa 2.1, conform Hotărârii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare );
Aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare (subgrupa 2.2 conform Hotărârii Guvernului nr.  2139/2004 pentru aprobarea catalogului privind clasificarea si duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare );
Mijloace de transport auto pentru mărfuri (subclasa 2.3.2.2 conform Hotărârii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea catalogului privind clasificarea si duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare );
Licenţe, brevete, mărci, francize, etichetare ecologică;
Taxe pentru înfiinţare societate comercială la Registrul Comerţului (doar pentru aplicanţi persoane fizice);
Achiziţionarea de tehnică de calcul (tip PC, format din: unitate centrală, monitor, imprimantă, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii);
Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii (clădiri, hale de producţie, spaţii amenajate pentru activităţi de prestări servicii, inclusiv din elemente prefabricate). Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie să fi avut destinaţie locativă;
Achiziţionarea de mobilier pentru dotarea spaţiilor amenajate pentru activităţi de producţie/ de servicii;
4.7 Obiectul finanţării trebuie să fie direct legat de codul CAEN accesat în cadrul Programului.  Nu se finanţează elementele de cost care nu au legătură cu codul CAEN accesat şi cu procesul de producţie sau serviciul prestat ca de exemplu:
mijloace de transport altele decât cele prevăzute la pct. 4.6. lit c);
piese de schimb;
avize, taxe cu excepţia celor prevăzute la pct. 4.6. lit. e)
4.8. Activele achiziţionate, mijloace fixe sau obiecte de inventar, trebuie să fie noi şi nu se aplică pentru acestea amortizarea accelerată prevăzută în Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
4.9. Activele achiziţionate pot fi mijloace fixe sau obiecte de inventar, valoarea fără TVA de achizitie a mijloacelor fixe trebuie să fie mai mare sau egală cu 1.800 lei, conform Hotărârii Guvernului nr. 105/2007 privind stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe.
4.10. Atât AFN cât şi creditul bancar în cadrul Programului nu pot fi utilizate pentru rambursarea împrumuturilor existente.
4.11.  De finanţarea obţinută în cadrul Programului se poate beneficia o singură dată.
4.12. Beneficiarii sunt obligaţi să  asigure în favoarea OTIMMC bunurile achiziţionate prin program împotriva tuturor riscurilor, pe o perioadă de 3 ani, şi să cesioneze toate drepturile pe care le va dobândi în temeiul asigurării către administratorul programului;
4.13. Aplicarea prevederilor legale referitoare la achiziţiile publice.
Solicitanţii care au semnat contractul de finanţare au obligativitatea de a respecta prevederile legale în vigoare referitoare la achiziţiile publice, prin întocmirea unui dosar de achiziţie care să cuprindă: cereri de ofertă (minimum trei), ofertele primite (acestea trebuie să cuprindă şi datele de identificare ale ofertantului), un proces verbal semnat de reprezentantul legal al întreprinderii prin care să fie justificată alegerea ofertei caştigătoare şi o declaraţie pe propria răspundere că a respectat prevederile legale în domeniul achiziţiilor publice, respectiv Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

5. Procedura de înscriere în Program

Înscrierea în program şi solicitarea acordului de principiu pentru finanţare se face on-line pe site-ul www.aippimm.ro, conform procedurii de înscriere on-line şi înregistrarea în Registrul Unic Electronic, aprobată de către Preşedintele Agenţiei.
5.1. Agenţia demarează implementarea Programului în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării in Monitorul Oficial a Procedurii de Implementare a Programului.
5.2. Pentru participarea la etapa I,  fiecare solicitant trebuie să completeze on-line Formularul de înscriere  prevăzut în anexa 1 la prezenta procedură, regăsit pe site-ul  Agenţiei, www.aippimm.ro, timp de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la pct 5.1. În situaţia în care, în termenul prevăzut mai sus, se înscriu mai puţin de 100 de solicitanţi, perioada de înscriere va  fi prelungită până la epuizarea locurilor disponibile (câte 30 de locuri pe fiecare locaţie).
5.3. În termen de 24 ore de la expirarea termenului de înscriere, Agenţia va publica pe   site-ul www.aippimm.ro  lista cu aplicanţii admişi pentru susţinerea interviului pe fiecare locaţie, respectiv:
Bucureşti
Bacău
Cluj
Tulcea
luând în considerare principiul „primul venit-primul servit” şi lista de aşteptare pentru următorii 50 de solicitanţi înscrişi.
5.4. Cursurile se vor desfăşura pe parcursul a 9 zile  calendaristice. Prezenţa este obligatorie cu o zi înainte de începerea cursurilor pentru efectuarea interviurilor conform metodologiei specifice EMPRETEC în vederea selectării participanţilor la etapa I pe baza profilului antreprenorial al solicitanţilor.
5.5. Aplicanţii admişi la interviu  au obligaţia de a confirma prezenţa, prin fax sau prin e-mail, la Agenţie şi la OTIMMC din judeţele în care se desfăşoară cursurile în termen de 2 zile lucrătoare de la data publicării pe site-ul Agenţiei a listei cu aplicanţii admişi la interviu. Aplicanţii care nu au confirmat în termenul precizat prezenţa la cursuri vor fi respinşi de pe lista beneficiarilor şi vor fi înlocuiţi cu aplicanţii din lista de aşteptare. De asemenea aplicanţii admişi la interviu au obligaţia completării Anexei 1 şi a transmiterii acesteia semnată în original către  OTIMMC în acelaşi termen.
5.6. Înscrierea în program pentru etapa a II a se face conform procedurii de înscriere on-line şi înregistrare în Registrul Unic Electronic, aprobată de către Preşedintele Agenţiei.
5.7. Solicitanţii vor completa on-line Formularul de preselecţie  în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicată de Agenţie pe site-ul www.aippimm.ro (anexa 2 la prezenta Procedură).
5.8. În termen de 24 de ore de la  data expirării perioadei de înscriere în etapa a II a, Agenţia va publica pe site-ul www.aippimm.ro lista cu solicitanţii eligibili, în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut şi  în limita bugetului alocat prin Program pentru aceasta etapă.
5.9. Beneficiarii eligibili vor transmite în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării listei conform. pct.5.8 la OTIMMC de care aparţine judeţul în care este înregistrată firma solicitantă/ în care are domiciliul stabil solicitantul, Cererea-tip de acord de principiu pentru finanţare (anexa 3 la prezenta procedură) însoţită de următoarele documente justificative:
5.9.1 În cazul beneficiarilor persoane fizice:
Plan de Afaceri (anexa 9 la prezenta Procedură);
copie a buletinului/cărţii de identitate al/a solicitantului;
copie a diplomei care atestă studiile medii sau, după caz, superioare(Bacalaureat/Licenţă/Adeverinţă care atestă finalizarea studiilor sau documente de echivalare);
copie certificatului de absolvire Empretec, dacă este cazul;
raport de evaluare a activului de la pct. 4.6. lit g);
formular de preselecţie completat la înscrierea on-line (anexa 2 la prezenta procedură)
5.9.2 În cazul beneficiarilor societăţi comerciale (microîntreprinderi):
Plan de Afaceri (anexa 9 la prezenta procedură)
certificat constatator, în original, emis de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul societatea, în care să se menţioneze acţionarii, reprezentanţii legali ai societăţii, precum şi domeniile de activitate principale şi secundare autorizate ale societăţii;
copie a buletinului/cărţii de identitate al/a asociatului unic/asociatului/acţionarului societăţii;
copie a diplomei care atestă studiile medii sau, după caz, superioare ale asociatului unic/asociatului/acţionarului;
declaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii (anexele 5 şi 6 la prezenta Procedură);
certificate de atestare fiscală, în termen de valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social/profesional, sucursale, filiale, cât şi pentru toate punctele de lucru care au C.U.I. conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu completările şi modificările ulterioare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii;
certificate de atestare fiscală, în termen de valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor la bugetele locale, atât pentru sediul social/profesional, sucursale, filiale, cât şi pentru toate punctele de lucru sau adeverinţă, în original sau copie legalizată în care să se menţioneze că firma nu este înregistrată ca fiind plătitoare în cadrul administraţiei locale respective, în termen de valabilitate la data depunerii cererii;
situaţiile financiare ale solicitantului, înregistrate la oficiile judeţene ale registrului comerţului, respectiv Oficiul Registrului Comerţului al Municipiului Bucureşti (bilanţ contabil, contul de profit şi pierdere, date informative, anexe, balanţa de verificare) la 31 decembrie 2009, în copie certificată;
raport de evaluare a activului de la pct. 4.6. lit g).
copia certificatului de absolvire Empretec al/a asociatului unic / asociatului / acţionarului societăţii, dacă este cazul;
formular de preselecţie completat la înscrierea on-line (anexa 2 la prezenta procedură)
5.10. Documentele corespunzătoare dosarului de solicitare a finanţării prevăzute mai sus (certificat constatator, certificate de atestare fiscală privind achitarea obligaţiilor de plată către bugetul de stat consolidat şi cele privind achitarea taxelor şi impozitelor locale, atât pentru sediul social/profesional, cât şi pentru toate punctele de lucru etc.) trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii documentaţiei.
5.11. (1) Întreaga documentaţie va fi depusă în 3 (trei) exemplare, un original şi două fotocopii certificate, care vor fi folosite pentru evaluare (pe fiecare exemplar se specifică dacă este original sau copie);
(2) Prin copie certificată, în cadrul acestui Program, se înţelege fotocopie cu ştampila operatorului economic, semnătura reprezentantului legal /împuternicitului şi menţiunea „conform cu originalul”.
(3) Plicul conţinând Cererea-tip de acord de principiu pentru finanţare şi documentele justificative îndosariate, în ordinea prevăzută la pct. 5.9, va fi depus la sediile OTIMMC de care aparţine judeţul în care este înregistrată firma solicitantă/are domiciliul stabil solicitantul persoană fizică (anexa 4 la prezenta Procedură) şi va fi înregistrat în Registrul Unic Electronic al Programului.

6.  Procedura  de  evaluare  a  documentelor  justificative şi acordarea alocaţiei financiare nerambursabile

I. PRIMA ETAPĂ DE EVALUARE

(1) În cadrul AGENŢIEI se constituie prin decizie a Preşedintelui Agenţiei, Unitatea de Implementare a Programului, denumită UIP, al cărei număr de persoane, atribuţii şi responsabilităţi vor fi stabilite prin decizia Preşedintelui Agenţiei.
(2)  În cadrul OTIMMC se constituie, prin decizie a ordonatorului terţiar de credite Unitatea de Programare, Selecţie, Evaluare şi Contractare denumită în continuare UPSEC al cărei număr de persoane, atribuţii şi responsabilităţi vor fi stabilite prin decizia ordonatorului terţiar de credite al OTIMMC.        
6.1. Prima etapă de evaluare  este realizată de către  UPSEC - OTIMMC  şi  reprezintă evaluarea din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii cererii-tip de acord de principiu pentru finanţare şi documentelor justificative prevăzute la pct. 5.9. depuse de către solicitanţi.
(1) UPSEC din cadrul OTIMMC va verifica existenţa tuturor documentelor şi va evalua din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii documentaţia depusă de către solicitant, în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului precizat la pct. 5.9.
(2) Analiza din cadrul UPSEC-OTIMMC are ca finalitate stabilirea uneia din următoarele decizii:
acceptarea din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii a proiectului. UPSEC - OTIMMC va transmite în maxim 2 zile lucrătoare din momentul expirării termenului menţionat la pct. 6.1. alin. (1), către UIP din cadrul AGENŢIEI o copie a documentaţiei depuse de către solicitanţii admişi din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii. UPSEC va transmite solicitanţilor admişi din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii scrisoare de aprobare a proiectului din punct de vedere administrativ şi al eligibilităţii.
  respingerea proiectului, solicitantului fiindu-i transmisă Scrisoarea de respingere din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii de către UPSEC din cadrul OTIMMC;
solicitarea de clarificări, aplicantului fiindu-i transmisă Scrisoare de solicitare clarificări. Completările solicitate se depun la OTIMMC în 48 de ore de la înştiinţare.

II. ETAPA  A II-A  DE  EVALUARE

6.2. Evaluarea Planurilor de afaceri admise din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii este realizată de către UIP din cadrul Agenţiei.
6.3. Urmare a evaluării, UIP adoptă decizii referitoare la îndeplinirea criteriilor necesare pentru obţinerea finanţării în cadrul programului derulat  cu instituţiile partenere (instituţia de credit parteneră + FNGCIMM S.A.-IFN).
6.4. UIP din cadrul AGENŢIEI va realiza evaluarea şi selecţia în termen de 30 zile lucrătoare de la data primirii de la OTIMMC a copiei documentaţiei depuse de către solicitanţii admişi din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii, pe baza procedurii interne de evaluare şi selecţie, aprobată de Preşedintele Agenţiei.
6.5. Analiza din cadrul UIP-AIPPIMM are ca finalitate stabilirea uneia din următoarele decizii:
Pentru beneficiarii care solicită credit bancar, acceptarea de principiu a proiectului şi includerea în program – aplicantul care solicită credit bancar va fi înscris pe „lista cu solicitanţii până la acoperirea fondului alocat programului” şi în continuare pe „lista de aşteptare”, urmând a fi verificaţi de către administratorii de credite din unităţile teritoriale ale băncii selectate. UIP va afişa pe site-ul www.aippimm.ro lista cu beneficiarii admişi în urma evaluării planurilor de afaceri iar UPSEC din cadrul OTIMMC va transmite acestora o Notificare privind acceptarea la finanţare. Un exemplar al documentaţiei depuse la OTIMMC însoţit de raportul de evaluare întocmit de UIP, vor fi predate Băncii printr-un proces verbal încheiat între instituţiile menţionate.
Pentru beneficiarii care nu solicită credit bancar, acceptarea de principiu a proiectului şi includerea în program - aplicantul  va fi înscris pe „lista cu solicitanţii până la acoperirea fondului alocat programului” şi în continuare pe „lista de aşteptare”. UIP va afişa pe site-ul www.aippimm.ro lista cu beneficiarii admişi în urma evaluării planurilor de afaceri iar UPSEC din cadrul OTIMMC va transmite acestora o Notificare privind acceptarea la finanţare.
respingerea proiectului, solicitantului fiindu-i transmisă Scrisoarea de respingere de către UIP;
solicitarea de clarificări, aplicantului fiindu-i transmisă de către UIP Scrisoare de solicitare clarificări. Completările solicitate se depun în 48 de ore de la înştiinţare la sediul OTIMMC. UPSEC din cadrul OTIMMC le transmite scanate la Agenţie şi dacă este cazul transmite şi originalele.
6.6. Persoanele fizice declarate eligibile pentru finanţare au obligaţia ca, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la primirea Notificării de acord de principiu, să se înregistreze/autorizeze în  forma prevăzută la subpct. 5.9.2. şi să depună la sediul OTIMMC, copii certificate ale documentelor care atestă înregistrarea/autorizarea precum şi declaraţia privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii (anexele 5 şi 6 la prezenta procedură);.
6.7.  Pentru etapa a treia de evaluare vor fi acceptate numai persoanele juridice.
6.8. Dacă în urma analizei de către UPSEC  a documentelor care însoţesc Planul de Afaceri se constată că informaţiile declarate de solicitant în formularul de preselecţie on-line nu sunt corecte/reale, ele generând şi un punctaj diferit, solicitantul va primi scrisoare de înştiinţare a respingerii acestuia de la finanţare.
6.9. În conformitate cu dispoziţiile Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ, în situaţia în care solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes legitim prin primirea scrisorii de refuz de la UPSEC/UIP, acesta are dreptul de a urma procedura prevăzută în aceste situaţii.
6.10. Solicitantul se poate adresa OTIMMC, formulând o contestaţie, în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere pentru neîndeplinirea condiţiilor din punct de vedere administrativ şi a eligibilităţii;
6.11. Solicitantul se poate adresa AGENŢIEI, formulând o contestaţie, în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere pentru neîndeplinirea prevederilor procedurii de implementare sau pentru obţinerea unui punctaj mai mic de 70 puncte în urma evaluarii planului de afaceri ;
6.12. Contestaţia se formulează în scris şi va cuprinde:
datele de identificare ale solicitantului;
obiectul contestaţiei;
motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază contestaţia;
dovezile pe care se întemeiază;
semnătura reprezentantului legal şi ştampila.
6.13. Pentru soluţionarea contestaţiilor, se va constitui o Comisie de contestaţie din cadrul OTIMMC/AGENŢIE, formată din membrii care nu au participat la evaluarea documentaţiei;
6.14. Termenul de soluţionare este de 10  zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei. Comunicarea soluţionării contestaţiei se va face prin fax sau prin email.

III. ETAPA  A III-A  DE  EVALUARE

A. Beneficiari care solicită credit
6.15. Etapa a treia de evaluare a dosarelor cu componentă de creditare, declarate eligibile de către UIP- AIPPIMM este realizată de Instituţia de credit parteneră prin comitetele de credit ale unităţilor sale teritoriale în funcţie de criteriile specifice prevăzute în normele de creditare ale băncii şi în normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN. Criteriile de eligibilitate vor fi prezentate şi explicate cursanţilor în cadrul perioadei de pregătire aferente primei etape a Programului de către  banca selectată.
6.16. (1) Instituţia de credit parteneră va face propria ei analiză, în conformitate cu normele proprii de creditare pentru acordarea creditului bancar din sursele Băncii şi va informa Beneficiarul şi Agenţia asupra deciziei sale de a acorda/respinge creditul.
(2) În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii hotărârii de aprobare a creditului, beneficiarul va semna cu instituţia de credit parteneră Contractul de creditare şi AFN.
6.17. Instituţia de credit parteneră poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele prevăzute în normele sale interne de creditare. În cazul în care clientul prezintă documentaţie necorespunzătoare sau incompletă, Instituţia de credit parteneră va solicita remedierea acesteia (acordând asistenţă şi consultanţă gratuită), iar dacă acest fapt nu se va realiza în termenul solicitat de bancă sau nu există posibilitatea de remediere, va comunica, în scris, atât clientului cât şi AGENŢIEI că cererea de finanţare a fost respinsă.
6.18. Beneficiarii eligibili de la pct. 6.5. lit.a. vor deschide conturi curente la instituţia de credit parteneră  pentru derularea operaţiunilor de încasări şi plăţi, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN, Credit bancar sau aport propriu după caz. 
6.19. Finanţarea Planurilor de Afaceri se va face conform Convenţiei de colaborare încheiată de  Agenţie cu instituţia de credit parteneră.  AFN se va acorda Beneficiarilor din contul de tranzit deschis la Bancă  prin unităţile teritoriale ale băncii.
6.20. Aportul propriu în numerar al beneficiarului (unde este cazul), va fi vărsat în contul curent  deschis la instituţia de credit parteneră, urmând ca pentru fiecare cheltuială eligibilă efectuată să se utilizeze în mod proporţional  după caz, cele două componente de finanţare (credit bancar minim 30% şi AFN maxim 70% sau AFN maxim 70% şi aport propriu minim 30%).
6.21. Cheltuielile efectuate de beneficiar se vor plăti din contul de tranzit în contul beneficiarului pe baza documentelor solicitate de bancă şi pe baza cererii-tip de eliberare a AFN, (anexa nr. 12 la prezenta procedură), însoţită de documentele justificative de la pct. 6.25. alin (1), certificate cu bun de plată de către UMCR din cadrul OTIMMC. Certificarea documentelor justificative constă în menţiunea bun de plată, semnătură şi ştampilă din partea  UMCR din cadrul OTIMMC.
6.22. După efectuarea cheltuielilor, beneficiarul va prezenta la bancă cererea-tip de eliberare a AFN- aprobată de OTIMMC, însoţită de documentele justificative certificate de OTIMMC. Din  contul deschis de beneficiar va fi virată de către bancă, în contul furnizorului sau al beneficiarului (în cazul în care furnizorul nu acceptă plata la termen şi beneficiarul achită bunurile din surse proprii), suma necesară plăţii bunurilor achiziţionate. Plata va fi făcută proporţional conform procedurii de implementare.

B. Beneficiari care nu solicită credit
6.23. (1) În termen de 20 zile lucrătoare de la data primirii Notificării privind acordul de principiu pentru finanţare beneficiarii de la pct. 6.5. lit.b. vor semna la sediul OTIMMC Contractul de finanţare (anexa nr. 10 la procedură) şi vor deschide conturi curente la instituţia de credit parteneră pentru derularea operaţiunilor de încasări şi plăţi, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN  şi contribuţie proprie.
La încheierea Contractului de finanţare beneficiarii trebuie să prezinte  facturi proforme pentru efectuarea cheltuielilor eligibile şi  OTIMMC transmite în copie un exemplar al Contractului de finanţare însoţit de copii ale facturilor proforme, la instituţia de credit parteneră.
(2)  În termen de 60 de zile lucrătoare de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat să efectueze cheltuielile.  OTIMMC – UMCR va efectua vizite de certificare a cheltuielilor. În situaţia neefectuării cheltuielilor, beneficiarul este respins de la finantare.
(3) Termenul de 60 de zile se poate prelungi doar cu acordul AGENŢIEI pentru situaţii excepţionale.
6.24. Cheltuielile efectuate de beneficiar se vor plăti din contul de tranzit în contul beneficiarului pe baza Contractului de finanţare şi a cererii-tip de eliberare a AFN, (anexa nr. 12 la prezenta procedură), însoţită de documentele justificative de la pct. 6.25. alin (1) certificate cu bun de plată de către UMCR din cadrul OTIMMC. Certificarea facturilor fiscale constă în menţiunea bun de plată, semnătură şi ştampilă din partea  UMCR din cadrul OTIMMC.
6.25 . (1) Acordarea AFN se face pe baza unei cereri-tip de eliberare a AFN, ( anexa nr. 12 la prezenta procedură), pe care beneficiarul trebuie să o depună spre aprobare la OTIMMC, însoţită de următoarele documente îndosariate:
formularul de decont prevăzut în anexa nr. 13 la prezenta procedură;
documentele justificative care însoţesc formularul de decont, în original şi 2 fotocopii certificate, în ordinea activităţilor completate în formularul de decont; conformitatea cu originalul a documentelor justificative se va face de către UPSEC, prin semnătura şi ştampila reprezentantului UPSEC;
un dosar de achiziţie care să cuprindă: cereri de ofertă (minimum trei), ofertele primite (acestea trebuie să cuprindă şi datele de identificare ale ofertantului), un proces verbal semnat de reprezentantul legal al întreprinderii prin care să fie justificată alegerea ofertei caştigătoare şi o declaraţie pe proprie răspundere că au fost respectate principiile generale conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului. nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului că activul / activele  achiziţionat/achiziţionat este/sunt nou/noi/ şi că nu aplică, pentru acesta/acestea, amortizarea accelerată prevăzută în Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
copie certificată de pe fişa de amortizare a activului achiziţionat, cu codul de clasificare al acestuia;
angajamentul beneficiarului de a raporta efectele participării în Program pe o perioadă de 3 ani, începând cu anul 2011, către Unitatea  Monitorizare, Control şi Raportare  din cadrul OTIMMC, conform anexei nr. 8 la prezenta procedură;
contract de asigurare pentru bunurile achiziţionate prin program;
dovada proprietăţii/dreptului de folosinţă asupra terenului sau alte forme asimilate, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani;
certificat de urbanism pentru spaţii din elemente prefabricate;
declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului că în termen de maxim 6 luni de la achiziţionarea elementelor prefabricate va prezenta la OTIMMC dovada intabulării, autorizaţia de construcţie şi extrasul de carte funciară.
(2) Întreaga documentaţie va fi depusă în 3 exemplare: 1 original şi 2 fotocopii certificate.
    Toate cele 3 exemplare ale dosarelor conţinând acelaşi număr de documente vor fi puse într-un plic sigilat şi depuse  la sediile OTIMMC (anexa nr. 4 la prezenta procedură).
I. Destinatar:
    -  OTIMMC - adresa (anexa nr. 4 la prezenta procedură);
    - UPSEC: Programul pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare – START -
II. Expeditor:
    - nr. de înregistrare din Registrul Unic Electronic al Programului;
    - denumirea completă a operatorului economic solicitant;
    - nr. de înregistrare la ORC;
    - CUI/codul de înregistrare fiscală;
    - suma AFN solicitată;
    - adresa beneficiarului, inclusiv judeţul.
6.26. După efectuarea cheltuielilor, beneficiarul va prezenta la bancă Contractul de finanţare şi cererea-tip de eliberare a AFN- aprobată de OTIMMC, însoţită de documentele justificative certificate de OTIMMC. Din  contul deschis de beneficiar va fi virată de către bancă, în contul furnizorului sau al beneficiarului (în cazul în care furnizorul nu acceptă plata la termen şi beneficiarul achită bunurile din surse proprii), suma necesară plăţii bunurilor achiziţionate. Plata va fi făcută proporţional conform procedurii de implementare.
6.27. Nu se admit compensări între valorile unitare ale activelor cuprinse în notificare.
6.28. Beneficiarii AFN nu pot schimba, la achiziţionare, activele pentru care au primit acordul de principiu.
6.29. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile emise înaintea încheierii Contractului de credit bancar şi AFN cu instituţia de credit parteneră care a încheiat convenţie de colaborare cu Agenţia pentru implementarea prezentului Program nu sunt eligibile, cu excepţia taxelor pentru înfiinţare societate comercială (doar pentru aplicanţi persoane fizice).

7. Prevederi referitoare la ajutorul de minimis
7.1. Beneficiarul finanţării nerambursabile va da o declaraţie, în cerere-tip de acord de principiu pentru finanţare prevăzută la anexa 3 la prezenta procedură, privind ajutoarele de stat şi ajutoarele de minimis, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 ale Tratatului CE, publicat în L379/28.12.2006, de care a beneficiat pe parcursul precedenţilor 2 ani fiscali şi al anului în curs.
7.2. Agenţia va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei.
7.3. Agenţia va realiza şi menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de OTIMMC, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare, provenienţei finanţării, duratei şi metodei de calcul a ajutoarelor acordate. Această evidenţă va fi păstrată la Agenţie timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul Programului.
7.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis şi a altor ajutoare de stat. Aceştia sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze o perioadă de 10 ani.
7.5. Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Agenţiei, care va transmite Consiliului Concurenţei informaţiile necesare în vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate în România şi a registrului ajutoarelor de minimis.
7.6. La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Agenţia va furniza în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit în solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru a aprecia dacă au fost respectate condiţiile impuse de legislaţia incidentă, în special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.

8. Monitorizare şi control
8.1. Monitorizarea şi controlul beneficiarilor Programului se va face de către Unitatea de Monitorizare, Control şi Raportare, denumită în continuare  UMCR din cadrul OTIMMC pe baza procedurii de monitorizare şi control a programului aprobată de Preşedintele Agenţiei.
8.2. În cadrul OTIMMC  se constituie Unitatea de Monitorizare Control şi Raportare al cărei număr de persoane, atribuţii şi responsabilităţi vor fi stabilite prin decizia ordonatorului terţiar de credite al fiecărui OTIMMC.  Reprezentanţii Agenţiei şi cei ai OTIMMC - UMCR au dreptul să verifice atât la sediul operatorilor economici, cât şi al furnizorilor veridicitatea şi conformitatea declaraţiilor, activităţilor şi cheltuielilor făcute în cadrul Programului, facturile, poliţa de asigurare a bunurilor achiziţionate, precum şi dosarul de achiziţie prevăzut la pct.4.13.
Beneficiarul AFN trebuie să accepte şi să faciliteze controlul reprezentantului Agenţiei şi OTIMMC asupra utilizării AFN acordate prin Program.
8.3. Instituţia de Credit va întocmi documentele necesare aprobării de către Agenţie pentru eliberare a AFN numai după aprobarea  de către OTIMMC a cererii-tip de eliberare a AFN şi pe baza documentelor justificative certificate de OTIMMC.
8.4.Verificarea la faţa locului vizează stadiul de realizare a investiţiei, realitatea, legalitatea şi regularitatea operaţiunilor economico- financiare. Pe durata efectuării controlului la adresa unde întreprinderea a realizat investiţia şi la sediul social, echipa de control trebuie să aibă acces la documentele contabile, in original, care fac obiectul finanţării.  În cazul în care, în urma controalelor efectuate de reprezentanţii Agenţiei şi OTIMMC sau la sesizarea organelor de control abilitate ale statului, se constată că beneficiarii au făcut declaraţii incomplete şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine AFN sau au schimbat destinaţia acesteia, sau se constată că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute în acord, UPSEC va propune ordonatorului terţiar de credite recuperarea totală sau parţială a ajutorului de minimis acordat.
Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului. nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat modificată şi completată prin Legea nr. 137/2007.
8.5.Beneficiarii alocaţiilor financiare nerambursabile au obligaţia de a raporta efectele participării la Program către  UMCR din cadrul OTIMMC, pentru o perioadă de 3 ani, începând cu anul următor acordării alocaţiei financiare nerambursabile, prin completarea şi transmiterea prin poştă sau fax, cu confirmare de primire,  a formularului prevăzut în anexa nr.7 la prezenta Procedură, în conformitate cu angajamentul de raportare, anexa nr. 8. Perioada de transmitere a formularului de raportare tehnică este 1-30 aprilie a anului următor expirării exerciţiului financiar de referinţă.
În cazul neîndeplinirii acestei prevederi, operatorul economic nu va mai putea beneficia de nici unul dintre programele de finanţare din bugetul Agenţiei pentru o perioadă de 3 ani.
8.6. Verificarea pe teren se realizează de către UMCR cel puţin o dată pe an, timp de 3 ani începând cu anul următor acordării AFN.
8.7. Pentru beneficiarii de la pct. 6.5.lit.a), certificarea cheltuielilor, monitorizarea şi controlul pot fi efectuate de către echipe mixte formate dintr-un reprezentant al UMCR – OTIMMC/ Agenţie şi un reprezentant al Instituţiei Bancare.
          
    9. Prevederi referitoare la raportarea si monitorizarea ajutoarelor
9.1. Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul Agenţiei, la adresa www.aippimm.ro.
9.2. Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se face în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din data de 28.06.2007.
9.3. Furnizorul de ajutor de stat, respectiv Agenţia, păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară in domeniul ajutorului de stat.
9.4.1. Agenţia are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.
9.4.2. Agenţia are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
9.4.3. În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către Agenţie, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
9.5.Agenţia va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art.6 al O.U.G nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 137/2007.
9.6. Pe baza unei cereri scrise, Agenţia va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Agenţia prin OTIMMC, va informa în scris prin intermediul notificării de acord de principiu pentru finanţare, operatorii economici beneficiari cu privire la pragul maxim al ajutorului şi la caracterul de minimis al acestuia, în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr.1998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 Tratatului CE ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.379/2006.
9.7. Agenţia prin OTIMMC, va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica pe baza declaraţiei pe propria răspundere a operatorului economic, că este respectată regula cumulului, precum şi faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei.
9.8. (1) Agenţia va realiza şi menţine o evidenţă a ajutoarelor acordate în baza Programului, pe baza rapoartelor transmise de OTIMMC, astfel încât să fie posibilă identificarea valorii, momentului acordării, modalităţii de acordare, provenienţei finanţării, duratei şi metodei de calcul al ajutoarelor acordate. Această evidenţă va fi păstrată la Agenţie timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul Programului.
(2) Pentru realizarea acestei evidenţe, OTIMMC vor transmite către Agenţie toate datele solicitate de aceasta la termenele ce vor fi prevăzute.
9.9. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul Programului, vor ţine o evidenţă specifică a ajutoarelor primite conform prezentei scheme, a altor scheme de minimis şi a altor ajutoare de stat. Aceştia sunt obligaţi să arhiveze evidenţa specifică şi să o păstreze o perioadă de 10 ani.
9.10. Monitorizarea acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutorului de stat pus în aplicare prin Ordinul Presedintelui Consiliului Concurentei nr. 175, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din data de 28.06.2007, revine Agenţiei, care va transmite Consiliului Concurenţei informaţiile necesare în vederea întocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind ajutoarele de stat acordate în România şi a registrului ajutoarelor de minimis.
 
10. Confidenţialitate

10.1. Documentele justificative depuse de către solicitanţi în cadrul Programului sunt confidenţiale, membrii OTIMMC şi UIP având obligaţia de a nu dezvălui informaţii menţionate în acestea către terţe persoane, cu excepţia cazului în care informaţiile sunt furnizate organelor abilitate ale statului în exercitarea atribuţiilor ce le revin.

10.2. Agenţia şi OTIMMC sunt autorizate să publice, în orice formă şi mediu, incluzând internetul, informaţiile referitoare la numele beneficiarului, suma şi/sau scopul AFN acordate, aşezarea geografică a proiectului (localitatea şi judeţul).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu